FAQ

OFTE STILTE SPØRSMÅL (FAQ)

Jeg mottar ikke nyhetsbrev. ordrebekreftelser eller Skolenytt – hvorfor ikke? 

  • Har du meldt deg på nyhetsbrevet eller Skolenytt mottar du eposter ukentlig (Skolenytt) eller ett par ganger i måneden (Nyhetsbrev). Har du ikke mottatt det har det havnet i din junkmail / spam-mappe. Spesielt hvis mottakeradressen er din jobb-epost kan dette skje da mye sorteres som søppelpost. Det du kan gjøre er å sjekke mappene om de ligger der, men legg også til epostadressen vår post@skoleliv.no i adresseboken i ditt epostprogram.Mottar du ikke ordrebekreftelser etter kjøp kan det samme ha skjedd. Legg så til ordre@skoleliv.no i adresseboken din så vil problemet mest sannsynlig være løst. Trenger du Skolenytt samme uke som du registrerte deg så send en epost til oss om du ikke mottar den. For de som registrerer seg for Skolenytt etter utsendelse, så ettersendes en epost med nedlastingslenke til ukens Skolenytt i løpet av samme dag uten at du spør om det. Ta likevel kontakt om problemet ikke løser seg.Sjekk også at du har trykt på bekreftelseslenkendu mottar ny epost om etter at du har registrert deg for et abonnement, da ingenting blir sendt ut før det er gjort. (Dette for å unngå at andre blir påmeldt mot sin vilje).

Hvor finner jeg de digitale leseheftene jeg har kjøpt, og hvordan laster jeg de ned til min maskin?

  • Gå til MIN KONTO og Nedlastinger: Der finner du en liste over dine kjøp og du laster ned ved å trykke på den svarte knappen til høyre

Kan jeg gi bort mine lesehefter til en kollega?

  • Kort sagt: Nei, ikke ved mindre skolen kjøper en skolelisens. Dine private kjøp, følger deg, og skal bare brukes av deg og klassen du underviser. Kjøp i nettbutikken er enkeltlisenser for enkeltprodukter. Du står fritt til å dele ut lesehefter til elevene som du underviser (uansett antall du måtte ønske), men ikke til elever du ikke underviser (for eksempel en kollega sin klasse).

Hvordan kjøper jeg en skolelisens for leseheftene?

  • Skolens ledelse tar kontakt med oss på post@lesevinduet.no og ber om et tilbud, så tar vi det derfra. Alle abonnementstjenester får du gjennom www.lesevinduet.no.

Hvordan kan jeg betale for produktene?

  • For fysiske varer kan de kjøpes i nettbutikken og betales med betalingskort. Vi tilbyr også fakturakjøp. Fakturagebyr på kr. 49,- + moms tilkommer i tillegg til frakt. For betaling av digitale varer gjøres det på samme måte. Private kjøpe betales med betalingskort, og skolelisenser pr. faktura. I det siste tilfellet er det selvfølgelig ingen frakt.

Hvordan bruker jeg en rabattkupong?

  • Når du kommer til kassen i nettbutikken, er det en liten rute der det står Kupongkode med knappen Bruk rabattkupong til høyre. Skriv inn koden i kupongkode  og trykk på Bruk rabattkupong. Da trekkes rabatten fra i kassen automatisk. Noen ganger blir ikke koden brukt. Da ser du på meldingen som kommer over. Enkelte kuponger kan bare brukes på enkelte varer osv. Se bildet under.

Hvor lenge er digitale kjøp tilgjengelig for nedlasting?

  • De skal være tilgjengelig så lenge du har konto hos oss.

Kan jeg angre digitale kjøp?

  • Digitale produkter blir umiddelbart tilgjengelig for nedlasting etter betalingen er gjennomført, og det er derfor ingen angrefrist på slike kjøp. Fysiske varer som kjøpes er det derimot 14 dagers angrefrist på for privatkunder. Angreskjema sendes alltid med varene som sendes kunden i posten. Ved evt. retur (som må avtales på forhånd) betales frakt av kunden (se våre vilkår)

Hva gjør jeg hvis utskriftene av leseheftene ikke blir bra?

  • Hvis utskrifter blir litt rare og marger flytter seg osv. så er det innstillingene på din lokale printer som er feil for din utskrift. Problemet løses oftest hvis du går på «Sideskalering og -håndtering» på printeren. Der velger du «faktisk størrelse» og utskriftene skal bli riktige (pass også på at du bruke A4-utskrift)og den skal være «liggende» utskrift. (Du ser i forhåndsvisningen om innholdet passer siden ved utskrift)

Hvordan lager jeg hefter etter at jeg har skrevet ut leseheftene?

  • Se denne videoen for hvordan du lager leseheftene. Alle våre hefter lages etter samme prinsipp, og alle hefter har like mange sider.

Jeg mottok ikke varene i posten. Hva skal jeg gjøre?

  • Alle varer som bestilles og som skal sendes i posten blir sendt enten samme dag, eller påfølgende virkedag. Når du mottar en e-post at varen er sendt, så er den enten klargjort kvelden før levering, eller levert posten. Da sendes den senest neste dag. Valgte du pakke med sporing, så er det bare å gå på posten.no for å se hvor pakken er. Det kan hende posten er forsinket av flere årsaker. Hvis du aldri mottar din pakke eller brev så er det viktig at du sier i fra til oss så fort som mulig på ordre@skoleliv.no. Det har hendt før at pakker og brev forsvinner i posten og aldri kommer til rette. Det viktigste for oss er at du blir fornøyd. Vi tar gjerne jobben med å etterlyse pakken eller brevet hos posten.no, så si i fra.

Jeg mottok en vare som ble skadet i sending

  • Ta kontakt med oss innen 1 uke fra du mottok varene eller så snart du har åpnet pakken og finner varen som er skadet. Send oss en e-post på ordre@skoleliv.no – jo raskere jo bedre. Når posten frakter varene kan ting bli skadet, men vi prøver å pakke så god vi kan for å unngå dette.

FRAKT – hvordan gjøres det?

  • Ofte sender vi varene neste virkedag. Fra og med 2019 skal vi prøve å få ned fraktutgiftene for dere og administrasjonen for oss, og samler opp alle ordre til en sending pr. uke. Haster det, så tar dere kontakt, så får vi sendt det raskere.

Ved andre spørsmål: Ta kontakt på post@skoleliv.no så hører du fra oss rimelig kjapt.